Sunday, January 3, 2010

TIPs MEMBELI RUMAH

Primary House

Membeli rumah terus dari Pemaju

Bayar deposit sekurang kurang nya 10%

Tandatangan Surat Perjanjian (S & P) (antara Pembeli dengan Pemaju)

Rujuk S & P – berapa hari Pemaju beri kepada Pembeli untuk menjelaskan baki harga rumah.(Bergantung pada Pemaju ada yang beri 21, 30, 45 atau 60 hari)

Segera bayar baki secara tunai mengikut progress rumah dibina

Atau dapatkan pinjaman perumahan

Sekiranya pembeli didapati lambat untuk membayar baki dalam tempuh yang diberi, Pemaju akan mengenakan denda diatas kelewatan kerana progress rumah dibina telah capai pada peratus yang tertera di Jadual G atau H dalam S & P dan mesti dilampirkan dengan perakuan oleh pihak Architech yang bertauliah berserta dengan Invoice dari Pemaju.

Jika ambil pinjaman perumahan pastikan segera dapatkan kelulusan

Bila dah lulus segera tandatangan dokumen pinjaman (antara Pembeli/Peminjam dengan Bank) di Firma Peguam yang dilantik

Jika ada EPF, uruskan untuk pengeluaran 10% tersebut (simpan untuk buat renovation rumah)

Peringatan sebelum bayar deposit 10%

Pergi buat lawatan ka tapak pembinaan lihat apa progress projek tersebut (Jangan percaya dengan model miniature yang dalam kotak cermin)

Jika tahap pembinaan rumah tersebut dah “advance” pastikan Pemaju beri surat pelepasan untuk tidak mengenakan denda diatas kelewatan.

Lihat “surrounding area” atau projek yang berhampiran

Jika surrounding area pun macam tidak berapa menggalakan jangan buat komitment.

Tanya/periksa siapa Pemaju tersebut. Ada track record yang baik sebelum ini atau punya projek terbengkalai. Siapa “parent company” (jika ada) pada Pemaju tersebut.

untuk makluman sebelum beli rumah boleh rujuk kat portal ..

www.hba.org.my/help/ab…ist_AB.htm

www.kpkt.gov.my/idaman/

check dulu manalah tahu projek perumahan tu terbengkalai ka, atau pemaju yang tidak bertanggungjawab.

JIKA RUMAH 2ND HAND

1) Sale & Purchase Agreement > Pertama tamanya semasa beli rumah (sub-sale), dapatkan khidmat solicitor/lawyer yang kita appoint . Ini demi menjaga kepentingan dan hak kita sebagai pembeli. Harga rumah bukan murah, maka tak pe kita berbelanja sikit tapi kita boleh desak solicitors yang uruskan urusan dokumentasi tersebut. Maksudnya semasa urusan penyediaan Sale & Purchase Agreement. Infact, you can argue on certain clause(s) that you tak setuju dengan penjual. Lazimnya S&P disediakan oleh solicitor acting untuk penjual.. maka S&P tersebut berat kepada penjual kerana cost pembiayaan dibayar oleh penjual. (To me lebih baik gaduh dulu dari meleret-leret silap silap sale aborted 10% d/payment boleh jadi burn)

2) Strata Title > buat search masa mula mula deal. Get our appointed solicitors buat search. Individual Strata title tak akan nampak maklumat yang “hidden/tersembunyi”. Solicitors yang diappoint oleh kita perlu buat search terhadap Master atau Block Title di Land Office. Disitu baru lah kita dapat segala butirannya. Jika status strata title tersebut adalah “Hakmilik Kekal” – maka mudahlah urusan nya.
Tapi … jika “Hakmilik Pegangan” – ini cerita sikit panjang. Selalunya ada sekatan. Sekatan ada macam macam pula tu. Kebiasaan nya, Tak boleh dipindah milik melainkan dengan kebenaran pihak berkuasa negeri, dan lain lain lagi.

3) Developer/Pemaju > adakah mereka benarkan urusan jual beli jika kurang dari 5 tahun daripada pemilik rumah yang pertama. Masih ujudkah pemaju tersebut. (Disinilah sesiapapun yang nak beli rumah baik baru atau lama, pastikan record pemaju tersebut bagus).

4) Bank Loan > Penjual rumah tu masih ada loan lagi ka?

a) Mesti ingat (clause 3+1), “+ 1″ tak bermakna lepas jangkamasa 3 bulan penjual tak charge you bunga diatas kelewatan didalam urusan dokumentasi secara keseluruhan, walaupun dia beri you leeway 1 month. Tapi jika ada “mutual” understanding dan penjual izin untuk waive than should be allright.

b) Mengenai jika penjual ada loan atau tidak. Perkara ni adalah penting juga sebab sekiranya dia ada hutang dengan bank melebihi dari harga rumah yang dia jual… maka beza antara nya dia perlu langsai pada pihak bank. Jika dia ada masaalah nak langsaikan, itu yang jadi persoalaan nyer.

……lepas ni kita cerita pasal stamp duty pula

No comments:

Post a Comment