Sunday, May 15, 2011

PASARAN HARTANAH (SIRI - II)

Ada beberapa sebab yang menjadikan pasaran hartanah on-hike. Seperti yang diulas oleh seorang pakar hartanah Michael Tan dalam artikal yang ditulis di Star Property dengan tajuk “How do you make money when there’s property bubble”?

Antara situasi harga rumah melambung dengan begitu mendadak adalah :-

1. Harga rumah yang telah siap (sub-sale) akan naik melebihi 20% - 30% dari harga asal
2. Harga rumah lelong (auction property) dibida hingga lebih tinggi dari pasaran (tertakluk kepada kawasan)

Atas sebab di atas, ramai yang menanti agar harga rumah jatuh (dan akibatnya terjadilah Property bubble) di Malaysia.

Asbab itu juga, ada sesetengah kawasan kalau dijual at current price yang mana harganya boleh juga dikatakan tidak munasabah dan sudah tinggi harganya), keuntungan kasar boleh mencecah 100% (cash-on-cash) atau lebih dengan pegangan tak sampai setahun. Ini merupakan hartanah yang telah siap sepenuhnya. Kebiasaanya cukai keuntungan harta tanah (CKHT) adalah sebanyak 5%. Ada bank yang akan kenakan antara 3% - 5% penalty kerana dikenakan lock-in period antara 3 ataupun 5 tahun).
Betul, makin lama rumah makin naik. Tapi, this 100% Return On Investment (ROI) setahun berkemungkinan besar tidak akan muncul lagi (macam tahun 90an semasa market bullish, orang yang melabur di pasaran saham, cuma main contra saja dah cukup membahagiakan mereka dibumi ini, apa tidak nya dapat duit atas angin). Ini lah masanya pelabur hartanah throw-out hartanah yang sedia ada bagi siap siaga untuk ‘next wave’.

Adakah OK atau berbaloi kah kalau beli rumah sekarang?

Yup..masih lagi dikatakan berbaloi. Cuma elakkan beli rumah yang terletak dikawasan perumahan yang elit seperti di Bangsar, Damansara. Seandainya mendapat tawaran yang bagus seperti dikawasan yang disebut maka adalah digalakkan untuk memilikinya.

No comments:

Post a Comment