Friday, August 12, 2011

TRAVELOG UMRAH - RAMADHAN KAREEM

Teman tetamu Allah. Aku bersyukur ya Allah

HambaMu telah datang menyambut panggilanMu. Ya tuhanku, hambaMu datang menyambut panggilanMu. Sesungguhnya segala puji pujian, nikmat dan kerajaan adalah kepunyaanMu dan tidak ada sekutu bagiMu.

Dari 30/7/2011 - 9/8/2011 (11 hari), dengan penerbangan MAS, bersama sama dengan Shahid Travel & Tours S/B.

30/7/2011 -
@ 3.30 pm Departed KLIA to JeddAH
@11.15 pm (Jeddah hour) - landed di Hajj Terminal, Jeddah (sangat hassle saat itu!!! - sabar)

31/7/2011
@ 11.30 pm - Naik bus ka Madinah
@ 4.00 am - Tiba Madinah - sempat solat subuh jemaah. Alhamdulillah.

1/8/2011
@ 3.00 am - 1st day sahur di Madinah
@ 6.00 am - Ziarah. Masjd Qubra, Qiblatain dan kebun buah kurma yang sedang masak ranum serta harvesting moment. (Dah puasa - jadi tak dapat nak merasa dan minum teh herba yang FREEEE...)

2/8/2011
@ 1.00 am - di beri peluang masuk ka Makam Nabi S.A.W dan Omar RA serta Abu Bakar RA dan berpeluang solat di Raudhah.
(Nota : sudah tidak seperti tahun 2001, pada mula saya di Madinah, sekarang ada waktu waktu tertentu untuk masuk ka kawasan Raudhah bagi perempuan, ada sekatan lagi, iaitu sebagai contoh : untuk semua jemaah Bhasa Melayu (i.e Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei etc..) akan dikumpulkan dan diberi masa lebih kurang setengah jam, kemudian selepas selesai akan diberi pada jemaah dari continent lain pula. Apapun mereka sangat puji jemaah Malaysia (sebab dengar kata...).

Bertuah orang lelaki...all the while boleh ka Raudhah. (except bila jemaah perempuan masuk)

@12.30 pm - Bergerak ka Mekah
@ 2.00 pm - Miqat di Bir Ali. Lafaz niat...(siksa juga jaga pantang larang dalam ihram...maka untuk elak benda yang melanggar pantang larang nya, saya membaca dan selebihnya tido).
@10.30 pm - Tawaf (ramai...bulatan tawaf pun besar sangat). Sekarang dah tiada garisan penentu untuk niat Tawaf, tapi tanda aras nya adalah lampu hijau yang setentang dengan penjuru multazam.

3/8/2011
@ 12.10 am - sa'i ...selesai jam 1.30am (ramai umat di sini)
(Nota - Bukit Safa dah kena kepong ---> tak silap cermin, tapi Bukit Marwah ada lagi. Lorong Sa'i pun sudah lebar)

4/8 - 8/8 - Solat jemaah di Masjidil Haram dan beberapa kali Tawaf. Saya tak sempat pun cium HajrAswad...sebab terlalu ramai orang.

9/8/2011 - Lakukan Tawaf Wida'

Cuaca di Mekah masa hari pertama saya sampai dari Madinah memang sangat panas. Suhu 48 - 50 darjah celcius masa tu. Tapi ada juga yang mana suasana sangat windy dengan habuk (ada small particles - mungkin sebab construction work yang sedang giat diadakan sekarang disekeliling Ka'abah).

Juice buah-buahan nya memang sangat fresh.

Bila saya jalan menuju masjd saya lihat ramai pula yang iras iras Osama Ben Laden. Bin Ladin group sedang giat dengan construction works di sekitar Masjd Haram

Di Masjidil Haram mereka yang lakukan umrah di siang hari kebanyakan nya tidak puasa. Mereka minum saja air zam zam (agak nya kalau kat Kay El, mereka dah kena tangkap dan dibawa masuk ka dalam van jenazah). Masa kat airport pun ramai yang makan dan minum...mereka ambil peruntukan pengecualian sebagai musafir dibulan puasa...cumanya jemaah dari Malaysia malu malu kambing!!! dan...pelik.

Pengalaman saya dapat lihat macam mana sapu khuf masa kat boarding room. Senang nyer...dah tau lah macam mana nak buat.Lain kali bawa botol spray isi air zam zam, mudah sangat.

Tawaf "kidai"!!! hurmmm ada lah sikit sikit..bak kata sahabat saya..pi melontar. saya dok tertanya mana ada melontar bukan musim haji..dia kata pi melontar Riyal kat kedai ler....ha ha ha..what a jokes.

Apapun syukur ya Allah kerana aku dijemput menjadi tetamu mu di bulan yang special ini...owh Ramadhan Kareem...Doa ku mudah mudahan akan kesana lagi...rinduuuuu.

WSLM

3 comments:

  1. Assalamu'alaikum Puan N,

    waahh.. pi umrah? Hehe.. sempat lagi terasa 'gender bias' :p(gurau)..

    Semoga memperoleh umrah yang mabrur (ada ke macam tu?)

    Bila la saya nak pi sana? berapa kos semua? Mahal tak?

    ReplyDelete
  2. Salam Ikram,

    Sorry lambat balas.

    InsyaAllah Ikram pun boleh ka sana..pasang niat & simpan duit. Pergi masa bulan Ramadhan kos memang tinggi sikit banding dengan bulan lain.Masa bulan Syaaban & Rejab pun dah nak tinggi juga. Yg murah dorang cakap time lepas orang buat haji. Tapi jika ada rezeki tak kira lah bulan mana. Allah mudahkan. Tu lah nak tanya adaker Umrah mabrur? Gender bias? he he...

    ReplyDelete
  3. Mr pedro dan perusahaan pinjamannya telah sangat membantu perusahaan kami dengan menyediakan jalur kredit untuk pertumbuhan bisnis agro kami yang berkelanjutan, saya sangat senang bahwa perusahaan saya bangkit kembali dengan bantuan pedro, petugas pinjaman yang memberikan saya $8,000,000.00 untuk pinjaman bisnis. mr pedro dan perusahaannya juga memberikan jumlah pinjaman kepada individu atau perusahaan yang mencari cara untuk memperluas atau melaksanakan proyek mereka dengan bunga rendah 2 tahunan kembali. hubungi mereka untuk mendapatkan pinjaman bisnis Anda, pinjaman pribadi, pinjaman pedagang, pinjaman awal, pinjaman mobil, pinjaman rumah. di pedroloanss@gmail.com teks whatsapp: +18632310632 semoga berhasil"

    ReplyDelete